טיפול תרופתי לגמילה מעישוןקיימות מספר תרופות ותכשירים רפואיים המסייעים לנגמלים מעישון. הגמילה מהעישון היא דבר קשה ביותר, בעיקר בגלל תופעות לוואי ארוכות טווח שמשפיעות על חייהם של הנגמלים בצורה קשה ביותר, וגורמות לעצבים, כעס, השמנה, הפרעות בשינה וחוסר ריכוז.

על רקע תופעות הלוואי הקשות, מכורים רבים מעדיפים להמשיך לעשן ולא לעמוד בפני הסיבוכים הקשים של הפסקת העישון. בשוק התרופות קיימים כיום מספר תכשירים רפואיים שיכולים לעזור להיגמל, עם פחות תופעות לוואי.

תחליפי ניקוטין

החוסר בניקוטין הוא זה שאחראי לרוב מקרי תסמיני הגמילה של המעשנים. שימוש בתחליפי ניקוטין אמור להפחית את עוצמת הסימפטומים הקשים, ולצמצם את משך תופעות הלוואי.

יש לציין שתחליפי הניקוטין לא מונעים באופן מלא את הופעת תופעות הלוואי אלא רק מפחיתים אותם, ולכן בכל מקרה מעשנים המשתמשים בתחליפי ניקוטין יכולים לעבור סוגים שונים של תסמיני גמילה מעישון. הטיפול בתחליפי ניקוטין אמור להיות בטיחותי לכל אדם, בלי קשר לרקע הבריאותי. עם זאת, חשוב לזכור שלא מומלץ להשתמש בתחליפי ניקוטין ולעשן בו זמנית.

קיימים מספר סוגים של תחליפי ניקוטין, כאשר אין ביניהם הבדל מבחינת יעילות הטיפול. שילוב של מספר סוגים של תחליפי ניקוטין הוכח כיעיל יותר, ולכן מומלץ. הסוגים השונים של תחליפי ניקוטין הם:

תרופות עם מרשם

האמצעי המוכח ביותר לטיפול בתסמיני גמילה של מעשנים הוא תרופות מרשם, אשר מונעות את תסמיני הגמילה ומפחיתות את התלות בניקוטין. קיימות 2 תרופות עיקריות:

שילוב עם התערבות התנהגותית

חשוב לזכור שהטיפול התרופתי יכול לעזור רק במידה והוא מתבצע עם התערבות התנהגותית מתאימה. הבסיס העיקרי להתמכרות לעישון הוא התנהגותי, והצלחה בתהליך הגמילה תושג רק על ידי שילוב התרופות עם קבוצות תמיכה, סדנאות CBT, נוכחות בשיחות עם אנשי מקצוע וכו'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן